0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klog på klima: Er det forbudt at spise jordbær om vinteren?

Eksperterne er enige. Klimaaftrykket ved importeret frugt og grønt er slet ikke så stort, som mange tror.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Udenfor er det koldt, vådt og vinter. Men indenfor i supermarkedet ligger de flotteste røde og spændstige jordbær. For jordbærdyrkes over hele verden, og dermed kan det være sommer i de danske supermarkeder året rundt.

Men selv om det er muligt at spise jordbær i januar, kan vi så være det bekendt? Klimamæssigt? Man skulle tro, at svaret var nej, men:

»I udgangspunktet er der ikke noget galt i det«, lyder det fra videnschef Torben Chrintz fra den grønne tænketank Concito.

»Det importerede frugt og grønt, der er i butikkerne i vintermånederne, kan man købe med god samvittighed«, hedder det tilsvarende fra professor Jørgen E. Olesen fra Institut for Agroøkologi på Aarhus Universitet.

Undgå fly

Jordbær er en af de mest klimatunge frugter. En tabel over fødevarers klimaaftryk, som Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug opstillede i 2016, viser, at jordbær sviner med 0,9 kilo CO2-ækvivalenter per kilo. Dette tal er et vægtet gennemsnit for både importerede jordbær og danske, hvor de importerede fylder 70 procent. Til sammenligning koster importerede bananer cirka det halve i klimaregnskabet, nemlig 0,5 kilo CO2-ækvivalenter per kilo, mens danske æbler, der er købt i sæson kommer helt ned på 0,1 kg CO2-ækvivalenter per kilo.

Med andre ord er importerede jordbær den største klimasynder blandt de frugter, der optræder i opgørelsen, men:

»Generelt udgør importeret frugt og grønt ikke en stor andel af det samlede klimaaftryk. Der er intet galt i at importere frugt, når frugten ikke er i sæson herhjemme. Det er sådan set godt for os – også ud fra et sundhedsperspektiv – at få frugt året rundt«, lyder det fra Torben Chrintz.

Medmindre de er fløjet ind.

Kræver millioner

For så er det en helt anden sag. Transport af fødevarer med fly er en stor klimasynder sammenlignet med transport med lastbil eller skib.

»Derfor afhænger det helt vildt af transportformen«, bekræfter professor Jørgen E. Olesen.

Men når det gælder for eksempel jordbær, er der faktisk ikke den store risiko for, at de er fløjet til Danmark. For det er med Jørgen E. Olesens ord »sindssygt dyrt«.

»Det er de danske forbrugere heldigvis alt for nærige til. Derfor er der ikke meget frugt og grønt, der er fløjet hertil«, fortæller han.

Vinterjordbær er ofte transporteret med lastbiler, som når frem fra Sydeuropa på et par dage.

»Lastbiler og skibe kan fragte store mængder ad gangen, og derfor er klimabelastningen forholdsvis lille«, forklarer klimaprofessoren.

Dertil kommer, forklarer videnschef Torben Chrintz, at det også ville klimabelaste endnu værre at dyrke jordbær i drivhuse.

Blåbær er værre

Støder man på jordbær i supermarkederne, som er påfaldende dyre, skal man til gengæld være mistænksom, lyder det fra de to eksperter. Formentlig står det ikke på emballagen, men en meget dyr pris indikerer fly.

»Og så skal man holde sig fra dem«, lyder det fra Jørgen E. Olesen.

Samme test kan man bruge på andre andre bær på supermarkedets hylder. Brombær og hindbær er meget dyre i vintermånederne, fordi de ofte er fløjet hertil, fortæller CSR-chef i Coop Thomas Roland.

»Hvis man synes, det er sjovt med jordbær i sin kage om vinteren, så er det ikke noget, der vælter klimabudgettet. Men insisterer man på at spise bær, der plukkes modne og derfor har en meget begrænset holdbarhed, f.eks. hindbær eller blåbær, på sin skyr, så er det en vare, der er fløjet ind«, siger Thomas Roland, der gerne så, at forbrugerne helt droppede at købe de tilfløjne bær om vinteren og i stedet købte vinterbær på frost.

Det er dog kun i alt 0,5-0,7 procent af Coops varer, der er fragtet med fly, men det, der så faktisk er fragtet med fly, »det sviner på linje med at spisekød«, pointerer Coops CSR-chef.

Annonce

Seneste nyt